Ikona zegar

Czas czytania - 4 min

Soft skills w karierze farmaceuty. Chwilowy trend czy niezbędne umiejętności?

Nie ulega wątpliwości – każdy (lub prawie każdy) student farmacji w końcu doczeka się otrzymania prawa do wykonywania zawodu. Stojąc za pierwszym stołem w aptece, dysponuje niemałą ilością wiedzy. Nabył ją w całym cyklu kształcenia, będąc gotowym nieść pomoc pacjentom. Jednakże warto się zastanowić: czy posiadł całą niezbędną wiedzę?

Na tym etapie należy odróżnić umiejętności miękkie czyli tzw. soft skills od hard skills. W skrócie – wszelkie informacje, począwszy od reguł wykonywania leku recepturowego po interakcje międzylekowe, które student musiał przyswoić, są umiejętnościami twardymi (ang. hard skills).

Czym są umiejętności miękkie?

Umiejętności miękkie mają różnorakie określenia, m.in. umiejętności psychospołeczne czy umiejętności władzy. Zostały odkryte przez wojsko Stanów Zjednoczonych Ameryki pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku. Jak do tego doszło? Armia zdała sobie sprawę, jak ważna jest praca w zespole oraz motywowanie siebie nawzajem. Tylko w ten sposób – przywiązując wagę do umiejętności społecznych – żołnierze mieli szansę wygrać starcia.

Z kolei po raz pierwszy w literaturze pojęcie soft skills zostało wprowadzone w 1968 roku, gdy armia USA oficjalnie wprowadziła doktrynę szkoleniową „Systems Engineering of Training”.

Do umiejetności miękkich zaliczamy między innymi:

  • umiejetność zarządzania czasem
  • asertywność
  • komunikatywność
  • aktywne słuchanie
  • doradzanie
  • empatię
  • współpracę
  • kulturę osobistą
  • samodyscyplinę
  • kreatywność.

Soft skills w aptece – kiedy się przydają?

W jakich sytuacjach używamy umiejętności miękkich w aptece? Niemalże w każdej chwili – od kontaktu z pacjentem po kontakt ze współpracownikami. Czym różni się używanie soft skills na tych dwóch polach? Z pozoru niczym szczególnym, ale można wyróżnić kilka odmiennych elementów.

Umiejętności miękkie na drodze komunikacji farmaceuta – pacjent

Tutaj możemy wyróżnić empatię, umiejętność zadawania odpowiednich pytań, słuchanie i doradzanie. Zawód farmaceuty cieszy się dużym zaufaniem w społeczeństwie. Im więcej zaangażowania ze strony farmaceuty, tym większe poczucie bezpieczeństwa u pacjentów. Nierzadko używana jest asertywność – np. wtedy, kiedy klient wymusza na farmaceucie sprzedaż nieodpowiedniego leku.

Umiejętności miękkie na drodze komunikacji farmaceuta – kierownik

Podobno nie ma dobrego zespołu bez przywódcy. Taką osobą, która pełni rolę lidera w grupie, jest kierownik apteki. On również musi wykazać się określonymi soft skills. Jakimi? Umiejętnością zarządzania czasem: swoim i pracowników, skutecznego delegowania zadań, motywowania, ale także rozwiązywania konfliktów zarówno między współpracownikami, jak i często pomiędzy farmaceutą a pacjentem. Umiejętność zarządzania zespołem to jeden z kluczy do sukcesu apteki, do której pacjenci będą chętnie wracać.

Jak stosowanie soft skills w aptece wygląda w praktyce? Poniżej opisane case study pomoże Wam to zobrazować.

Do apteki przychodzi dorosły pacjent. Chce kupić dwa opakowania leku Thiocodin. Odmawiasz i i informujesz, że zgodnie z prawem możesz wydać tylko jedno opakowanie ze względu na dopuszczalną ilość kodeiny. Pacjent nalega, jednak farmaceuta stoi przy swojej decyzji. Zastosowana umiejętność miękka: asertywność

Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał – czy aby na pewno?

Nie da się ukryć – umiejętności miękkich nie wykujemy na pamięć i nie wyrysujemy w postaci mapy myśli. Czy to znaczy, że soft skills nie można się nauczyć? Nic bardziej mylnego! Obecnie na rynku mamy szereg różnych możliwości w postaci książek, webinarów, kursów, szkoleń stacjonarnych, jak i w formie online. Tutaj z czystym sumieniem mogę polecić „Trening indywidualny/konsultacja online z umiejętności miękkich dla farmaceutów, techników farmaceutycznych oraz studentów farmacji” autorstwa farmaceutów Weroniki i Piotra Skibów. Możecie ich znaleźć m.in. pod tym linkiem.

Podsumowując – pamiętajcie, że inwestycja w siebie jest najlepszą rzeczą, jaką możecie dla siebie zrobić. Nie warto ograniczać się jedynie do nauki podczas sesji oraz zakuwaniu do zaliczeń, a zamiast tego poszerzać swoje horyzonty w wielu aspektach. 🙂

Źródła

  1. Silber KH i in. Handbook of Improving Performance in the Workplace. Volume 1: Instructional Design and Training Delivery. John Wiley & Sons 2009
  2. Jarzębowski J. Umiejętności miękkie w aptece. ManagerApteki.pl, https://managerapteki.pl/umiejetnosci-miekkie-aptece (opublikowano: 20.22.2017, dostęp: 26.02.2024)
  3. Jednorazowa sprzedaż osobie dorosłej, bez recepty dwóch opakowań leku Thiocodin i kara pieniężna. Rx.edu.pl, https://rx.edu.pl/pytania/jednorazowa-sprzedaz-osobie-doroslej-bez-recepty-dwoch-opakowan-leku-thiocodin-i-kara-pieniezna (opublikowano: 16.07.2021, dostęp: 26.02.2024)

To Cię też zainteresuje:

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz do realizacji usług. Pliki cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.