Czas czytania - 4 min
O czym poinformować pacjenta, przyjmując receptę na lek robiony? Część 1
Wydawanie leków gotowych i doradzanie pacjentowi w kwestii problemów zdrowotnych to jedne z codziennych zadań każdego farmaceuty. Do obowiązków magistra farmacji zalicza się również przygotowywanie leków robionych. O czym należy poinformować, pacjenta przyjmując receptę na lek robiony?

Recepta na lek robiony
Receptura apteczna umożliwia przygotowanie leku o składzie dobranym pod konkretnego pacjenta. Dotyczy to głównie dawki składnika leczniczego, którą możemy dobrać, np. na podstawie masy ciała pacjenta, co będzie zwykle nieosiągalne w przypadku leków gotowych. Dzięki recepturze aptecznej możemy wykonać lek bez dodatku, np. substancji konserwujących, które mogą być nietolerowane przez pacjenta.
O czym powinniśmy poinformować pacjenta, który przyszedł do apteki z receptą na lek robiony?
Poinformuj pacjenta o rodzaju leku
W przypadku relacji farmaceuta-pacjent ważne jest, aby postarać się wszystko jasno i dokładnie wytłumaczyć. Część rzeczy, które dla pracowników fachowych będzie prosta, niekoniecznie taka musi być dla pacjenta.
Jeśli przyjmujesz receptę na lek robiony, to poinformuj pacjenta, jaki lek otrzyma. Oczywiście chodzi tu o określenie postaci leku, typu maść, proszek lub roztwór – bez zbędnych szczegółów. Być może lekarz już to wytłumaczył, ale nie zaszkodzi zrobić tego ponownie.
W większości przypadków opakowanie użyte do wykonania leku robionego nie będzie miało znaczenia dla pacjenta, jednak jeśli wykonujesz proszki dzielone, to warto ustalić z pacjentem, jaki rodzaj kapsułek preferuje. Przedstaw mu zalety i wady kapsułek skrobiowych i laktozowych, jeśli możesz wykonać obie formy.
Określ termin odbioru
Po przyjęciu recepty powiedz pacjentowi, kiedy powinien przyjść odebrać lek. Standardowo recepta jest ważna 30 dni, jednak nie zawsze oznacza to, że pacjent będzie mógł w tym terminie odebrać lek.
Aktualnie Prawo Farmaceutyczne określa, że jeśli od momentu sporządzenia leku recepturowego upłynęło 6 dni, to istnieje możliwość odmowy wydania leku. Jest to możliwość, a nie przymus, gdyż jest to związane z trwałością leku. Lek zawierający wodę i nietrzymany w lodówce ma trwałość do 7 dni, dlatego w tym przypadku brak wydania leku będzie zasadny. Jeśli pacjent przyszedł z receptą na proszki dzielone, to mogą mieć one ważność nawet do 3 miesięcy, dlatego tutaj można przedłużyć ten termin.
Pamiętaj też, że aktualnie nie ma wymogu wykonania leku do 48 godzin od przyjęcia recepty. Jednak warto zrobić to jak najszybciej, aby pacjent nie czekał z rozpoczęciem terapii.
Poinformuj o dacie ważności leku robionego
Każdy lek, także recepturowy, ma określoną trwałość. To czas, w którym zachowuje swoją jakość i jest bezpieczny do stosowania. Trwałość leku recepturowego zależy od jego postaci. Naszą rolą jest, aby to określić i poinformować o tym pacjenta. Okres przydatności leku robionego do użytku określa Tabela 1 z tego artykułu.
Przekaż informację o kwocie do zapłaty
Recepta na lek recepturowy może zostać wydana z dwiema odpłatności: na ryczałt lub pełnopłatnie.
Jeśli przyjąłeś receptę z odpłatnością ryczałtową, to cena jest stała. Wynosi ona 0,5% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (brutto) i jest zaokrąglona do pierwszego miejsca po przecinku.
Aktualnie odpłatność ryczałtowa wynosi 15,10 zł. Od 2023 roku pensja minimalna ma zostać podwyższona do 3490 zł brutto, więc wtedy odpłatność będzie wynosiła 17,50 zł.
Warto także od razu wziąć zaliczkę za lek robiony, wrzucić lek do kolejki i wydać paragon. Dzięki temu wydanie leku recepturowego będzie szybsze i prostsze.
Prawidłowo oznacz receptę
Ten punkt jest ważny z punktu widzenia apteki oraz pacjenta. Każda apteka musi prowadzić ewidencję leków recepturowych i umieszczać tam, m.in. numer leku robionego. Wydaj pacjentowi bloczek z przypisanym numerem leku robionego i zaznacz tam termin odbioru. Dzięki temu jest mniejsza szansa, że pacjent nie zapomni o odbiorze leku, a w aptece będzie łatwiej zlokalizować gotowy lek.
Poproś o ewentualne dodatkowe dane
Na sam koniec warto poprosić pacjenta o numer kontaktowy.
Z jednej strony jeden z częściej używanych w aptekach programów komputerowych umożliwia powiadomienie SMS pacjenta w przypadku, gdy lek będzie gotowy do odbioru. To przypomnienie jest znacznym ułatwieniem.
Z drugiej strony warto mieć kontakt do pacjenta, jeśli wydarzyłoby się coś, co wymaga, np. przełożenia odbioru leku lub doprecyzowania pewnych informacji.
Jeśli będziesz wykonywać receptę na lek dla dziecka, to zapytaj się o wzrost i masę ciała pacjenta. Może być przydatne do obliczenia maksymalnej dawki stosowanego leku.
Bibliografia: