Ikona zegar

Czas czytania - 5 min

Reklamuj siebie jak ten długopis – czyli jak zbudować markę osobistą?

Czytając ten tytuł, pewnie pomyślał*ś: „O jaki długopis chodzi?”. Niektórzy rekruterzy, na wzór tej słynnej sceny z filmu „Wilk z Wall Street”, zadają podobne pytanie osobom ubiegającym się o pracę. Dobra reklama gwarantuje zadowolenie pracodawcy. Dużo osób zaczyna budować swój wizerunek już na studiach. Nie wiesz, od czego zacząć? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w tym artykule!

Jak zbudować markę osobistą na kierunku Farmacja

Po farmacji jest wiele różnych możliwości, jednakże bardzo ciężko jest dostać się gdziekolwiek indziej poza apteką ogólnodostępną, bez wcześniejszego doświadczenia. Studia to idealny moment, by rozpocząć swoją karierę zawodową i budowanie własnej reputacji.

Co to jest marka osobista?

Zanim przejdziemy do clou sprawy, warto wyjaśnić pojęcie marki osobistej. Marka osobista, inaczej personal branding, to wykreowany przez nas wizerunek, przez pryzmat którego widzą nas inni. Dobrze wykreowana marka osobista powinna być ważna dla każdej osoby, ponieważ pomaga nie tylko w życiu zawodowym, ale i w życiu prywatnym1.

Od czego zacząć?

Członkostwo w Polskim Towarzystwie Studentów Farmacji (w skrócie PTSF)

Obowiązek na studiach farmaceutycznych. PTSF daje szeroki wachlarz możliwości, od udziału w akcjach edukacyjnych w szkołach, treningach umiejętności miękkich, po staże w firmach farmaceutycznych. Co jakiś czas organizowane są wyjazdy ogólnopolskie do miast innych oddziałów PTSF, na których można poznać studentów farmacji z całej Polski i nawiązać wiele znajomości.

CV – każde doświadczenie się liczy!

Tutaj bardzo polecam program Canva – daje on duże możliwości w projektowaniu własnego CV. Nie trzeba mieć pakietu premium, by stworzyć przykuwający oko biogram. Na sam początek warto wpisywać każde, nawet małe doświadczenie – ja na samym początku swojej kariery zawodowej w swoje CV wpisywałam nawet wolontariat sportowy.

Doskonalenie umiejętności miękkich

Umiejętności miękkie to nic innego jak umiejętności psychospołeczne, np. komunikatywność, kreatywność, dynamizm działania, asertywność, zdolność rozwiązywania problemów czy elastyczność2. Są one bardzo istotne na obecnym rynku pracy, gdyż wiele firm woli postawić na tych kandydatów, którzy mają konkretne kompetencje miękkie, a później – przy pomocy szkoleń, kursów specjalistycznych czy studiów podyplomowych – podnieść poziom ich kompetencji twardych3.

Nauka języków obcych 

Im więcej języków znasz, tym lepiej. Umiejętność biegłego posługiwania się językiem obcym jest obecnie na wagę złota. Mimo że opanowanie języka wymaga czasu i systematycznej nauki, to jednak warto podjąć ten wysiłek. Coraz częściej firmy nawiązują kontakty z klientami oraz kontrahentami z zagranicy i potrzebują pracowników, którzy potrafią biegle posługiwać się angielskim4. Znajomość innych języków niż ojczysty i angielskiego dodatkowo podnosi Twoje kwalifikacje. Pracodawcy, widząc ten dodatkowy atut w Twoim CV, przychylniej spojrzą na Twoją kandydaturę.

Warto mieć konto na LinkedIn!

LinkedIn jest największą na świecie siecią zawodową, liczącą setki milionów członków. Umożliwia specjalistom na całym świecie nawiązanie kontaktów zawodowych i osiągnięcie większej wydajności i sukcesu. Wiele ofert pracy w branży farmaceutycznej pojawia się tylko na LinkedInie, dlatego warto posiadać tam konto. Założenie go jest bardzo łatwe – platforma posiada samouczek, zatem osoby, które pierwszy raz mają z nią do czynienia, bez problemu odnajdą się na stronie. Można tam wpisać całe swoje doświadczenie, umiejętności, kursy, certyfikaty oraz podsumowanie, aby wyróżnić swoją osobowość lub doświadczenie zawodowe5.

Programy ambasadorskie na dobry start!

Firmy takie jak AstraZeneca czy farmacja.net, an IQVIA business przygotowują programy ambasadorskie dla studentów chcących zdobyć doświadczenie w branży. Jest to jedyna w swoim rodzaju okazja, aby poznać firmę, jej kulturę organizacyjną oraz wartości od wewnątrz. Nauka od mentorów, poznanie realiów pracy na wielu stanowiskach w firmie, sieć kontaktów, budowana już na starcie swojej kariery, mają bezcenną wartość, która może zaowocować w przyszłości.

Podsumowanie

Budowanie marki osobistej jest to długotrwały proces, trwający latami, ale mocno procentujący w zawodowej przyszłości. Warto go zacząć jeszcze na studiach, aby wyróżnić się wśród konkurencji, osiągać wyższe stawki za swoje usługi, zaprezentować się szerokiemu gronu odbiorców i zyskać popularność.

Zatem jak zareklamować ten długopis? Pokaż pracodawcy, że Cię potrzebuje, że idealnie potrafisz wpasować się w jego wymagania i nie zastąpi Cię nikt inny. Pokaż, że jesteś mistrzem w branży farmaceutycznej. Stwórz swój wizerunek, pozwól innym Cię poznać i już dzisiaj zacznij budować swoją markę osobistą!

Źródła

  1. Marka osobista – czyli na czym polega personal branding i jak przekłada się na zarobki? Business Insider, https://businessinsider.com.pl/prawo/podatki/czym-jest-marka-osobista/hvs8s2p (opublikowano: 26.05.2021, dostęp: 14.12.2023)
  2. Kompetencje – co to takiego? Lever BASIC, https://leverbasic.pl/kompetencje (dostęp: 14.12.2023)
  3. Kompetencje miękkie – masz je wszystkie? Enterprise Advisors, https://enterpriseadvisors.pl/kompetencje-miekkie-masz-je-wszystkie (opublikowano: 26.08.2022, dostęp: 14.12.2023)
  4. 10 powodów, dla których warto uczyć się języków obcych. Cambridge School of English, https://cambridge.com.pl/cambridge-extra/ciekawe-artykuly/10-powodow-dla-ktorych-warto-uczyc-sie-jezykow-obcych.html (dostęp: 14.12.2023)
  5. https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/a1338223/rejestracja-na-linkedin?lang=pl-PL (dostęp: 14.12.2023)

To Cię też zainteresuje

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz do realizacji usług. Pliki cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.