Ikona zegar

Czas czytania - 4 min

Jak rozmawiać z lekarzami – poprawianie recept

Istotna interakcja międzylekowa? Wykluczające się dawkowania? Pomyłka w odpłatności? Nieścisłości w receptach to jeden z wielu problemów, z jakimi codziennie mierzą się farmaceuci. Co więc zrobić, aby nie odsyłać pacjenta do specjalisty? Jak rozmawiać z lekarzami?

Poprawianie recept

Relacja lekarz-farmaceuta 

Zdrowie oraz dobro pacjenta stanowią nadrzędną wartość zarówno dla lekarza, jak i farmaceuty. Relacje między tymi zawodami w Polsce są na razie dość ograniczone. Nie dochodzi do spotkań, specjaliści nie rozmawiają ze sobą i rzadko kiedy przedstawiają pisemne komunikaty. Farmaceuci najczęściej wymieniają informacje z lekarzami w kwestiach formalnych.

Sytuacja ta predysponuje do powstawania błędów na receptach. Błędny kod EAN, pomyłka w dawkowaniu i wiele innych sytuacji zmusza więc farmaceutę do kontaktu z lekarzem. 

Najczęstsze błędy na receptach – jak sobie z nimi radzić?

Najczęściej popełniane błędy to:

  • błędy w odpłatności
  • zbyt duża ilość opakowań na recepcie
  • dawkowania, które się wykluczają
  • lek ze zniżką, który nie podlega już refundacji
  • dawkowanie ograniczające lub nieprecyzyjne
  • brak wskazań refundacyjnych do ordynacji leków ze zniżką
  • brak sumarycznej ilości środka odurzającego wyrażonej słownie.

W poniższej tabeli zebraliśmy często występujące na receptach błędy oraz rodzaj interwencji, jaki powinien zastosować farmaceuta w danym przypadku. 

Rodzaj błęduRozwiązanie
Błędy w dawkowaniu Pacjent może otrzymać ilość leku, która odpowiada dwóm najmniejszym refundowanym lub dostępnym w obrocie opakowaniom. Należy upewnić się, że pacjent wie jak lek stosować. W razie wątpliwości zalecany jest kontakt z lekarzem.
Istotne interakcje międzylekoweZalecany jest kontakt z lekarzem.
Wywiad z pacjentem nasuwa inne wnioski niż wystawiona receptaZalecany jest kontakt z lekarzem.
Błędy w odpłatnościLek może być wydany za najwyższą odpłatności lub odpłatnością wynikająca z listy leków refundowanych, o ile lekarz nie wpisał odpłatności jako X lub 100%.
Zbyt duża ilość opakowań na recepcieFarmaceuta może wydać ilość opakowań odpowiadającą dawkowaniu.
Dawkowania, które się wykluczająFarmaceuta może zrealizować receptę w odniesieniu do mniejszego dawkowania. 
Lek ze zniżką, który nie podlega już refundacjiNależy wydać lek zgodnie aktualną listą leków refundowanych.
Dawkowanie ograniczające, nieczytelne, nieprecyzyjne lub jego brakFarmaceuta musi wydać mniejszą z wypisanych ilości leku. 
Brak wskazań refundacyjnych do ordynacji leków ze zniżkąZa odpłatność odpowiada lekarz, nawet jeżeli pacjentów formalnie zniżka nie przysługuje. 
Brak sumarycznej ilości środka odurzającego wyrażonej słownieKonieczna poprawa recepty o uzupełnienie brakującej informacji.
Niepełne dane adresowe pacjentaFarmaceuta może dokonać niezbędnych poprawek.
Błędnie wpisany kod pacjenta, który uprawniony jest do zakupu leków refundowanychFarmaceuta weryfikuje większość uprawnień dodatkowych na podstawie dokumentów przedstawionych przez pacjenta i część z nich może pacjentowi nadać samodzielnie. W pozostałych przypadkach może wydać lek jak dla standardowego pacjenta.

Jeżeli farmaceuta podejrzewa błąd w dawkowaniu, widzi istotne interakcje międzylekowe, wywiad z pacjentem nasuwa inne wnioski niż wystawiona recepta, konieczny jest kontakt z lekarzem. Praktyka pokazuje, że wszelkie wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa lekowego realizuje się za pomocą połączenia telefonicznego. 

Jak rozmawiać z lekarzem?

Niestety kontakt z lekarzem może odbywać się w godzinach jego pracy, dlatego też aptekarz nie zawsze ma możliwość konsultacji. Stosunkowo rzadko zdarza się, żeby medyk podczas wątpliwości konsultował się z apteką. Niektórzy lekarze na uwagi odnośnie do leczenia reagują nerwowo.

Dlatego też w przypadku gdy dochodzi do kontaktu ze specjalistą, ważne jest, aby szczegółowo przedstawić problem, z którym dzwonimy, wyjaśnić możliwe rozwiązania. Nie należy obwiniać medyka za błąd, tylko grzecznie objaśnić i rozstrzygnąć sytuację w sposób jak najkorzystniejszy dla chorego. Warto wspomnieć, że mamy tutaj do czynienia z dialogiem fachowców, których priorytetem jest zdrowie pacjenta.

Współpraca farmaceutów oraz lekarzy stanowi nieoceniony, pozytywny wpływ na efekty leczenia. Postęp medycyny tworzy nowe możliwości współpracy, które wpływają na cel nadrzędny, czyli bezpieczeństwo pacjentów.

Źródła

  1. Anna Matusiak, Wzajemne relacje w zespołowym działaniu lekarza i farmaceuty (opublikowano: 15.05.2020, dostęp: 02.08.2023)
  2. Anna Piecuch, Magdalena Makarewicz-Wujec, Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska, Stosunki zawodowe między farmaceutą (aptekarzem) a lekarzem, Farmacja Polska, 2014;70(7):353-362.
  3. e-Recepta, Pytania i odpowiedzi dla pracowników medycznych uprawnionych do wystawiania e-recept, dla aptekarzy (opublikowano: 07.02.2020, dostęp: 02.08.2023)

To Cię też zainteresuje

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz do realizacji usług. Pliki cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.